دستگاه تصفیه آب صنعتی

پکیج های تصفیه آب صنعتی

فرآیند اسمز معکوس (Reverse Osmosis) یا شیرین کردن آب روشی جهت جداسازی ناخالصی ها از آب میباشد. در این روش عامل جداسازی اعمال فشار مکانیکی است. در حال حاضر فرآیند اسمز معکوس نقش بسیار مهمی در تصفیه آب دارد. در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس ، آب خام توسط پمپ به درون محفظه ای که دارای غشاء نیمه تراوا می باشد پمپاژ می شود. به این دلیل که تقریبأ تنها آب خالص می تواند از غشاء عبور کند، آب تقریبأ خالص در یک طرف غشاء و آب تغلیظ شده از ناخالصی ها در طرف دیگر غشا جمع آوری میگردد. اسمزمعکوس شامل جدا ساختن یک حلال نظیر آب از یک محلول نمک با استفاده از یک غشا نیمه تراوا و فشار هیدرواستاتیک می‌باشد. دراثر فشار تولید شده، غشا نیمه تراوا آب را بر نمک‌های محلول در آب ترجیح داده و از خود عبور می‌دهد. در اسمزمعکوس یک فشار اسمزی به محلول وارد شده و باعث حرکت آب درخلاف جهت طبیعی در غشا می شود، لذا آب بدون موادمعدنی با کیفیت تولید می گردد. که بیشترین حذف مواد (گستره ی1 –0.1 نانومتر) است. توانایی حذف موادمعدنی حل شده را تا 99 درصد و موادآلی و کلوییدی را تا 97 درصد دارا می‌باشد. همچنین در صورت آب بندی کامل سیستم، امکان حذف صددرصد باکتری ها، ویروس ها و دیگر میکروب‌ها وجود دارد. برای تصفیه آب با موادجامدمحلول حدود 5000 میلی گرم برلیتر ویا بیشتر اسمزمعکوس روشی اطمینان بخش و اقتصادی می‌باشد.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به اختصار دستگاه RO یا همان دستگاه آب شیرین کن یکی از محصولات و سیستمهای تصفیه آب است که در ابعاد و مصارف صنعتی طراحی و ارائه میشود. فرآیند اسمز معکوس (Reverse Osmosis) یا شیرین کردن آب روشی جهت جداسازی ناخالصی ها از آب میباشد. در این روش عامل جداسازی اعمال فشار مکانیکی است.
در حال حاضر روش اسمز معکوس نقش بسیار مهمی در تصفیه آب دارد. در تصفیه آب به روش اسمز معکوس ، آب خام توسط پمپ به درون محفظه ای که دارای غشاء نیمه تراوا می باشد پمپاژ می شود. به این دلیل که تقریبأ تنها آب خالص می تواند از غشاء عبور کند، آب تقریبأ خالص در یک طرف غشاء و آب تغلیظ شده از ناخالصی ها در طرف دیگر غشا جمع آوری میگردد.

دستگاه تصفیه آب RO

پدیده اسمز یک فرآیند طبیعی است. در این فرآیند آب بدون نیاز به انرژی جریان پیدا میکند. اما برای ایجاد جریان در جهت معکوس نیاز به وارد آوردن فشار به آب های شور میباشد. علاوه بر این غشای اسمز معکوس یک غشای نیمه‌ تراوا است. به همین علت به مولکول‌های آب اجازه عبور میدهد، اما از عبور موادی نظیر نمک‌های محلول، مواد آلی، باکتری‌ها و … جلوگیری میکند.

برای عبور آب از این غشا نیاز به ایجاد فشاری بیشتر از فشار اسمزی ایجاد شده ناشی از تفاوت غلظت محلول‌ها در سمت محلول غلیظ‌ تر است. اگر این میزان فشار ایجاد شود، آب از غشا عبور میکند. در عین حال نمک‌ها و یون‌های محلول در آن از غشا عبور نمی‌کنند. بدین‌ ترتیب عملیات تصفیه آب و حذف نمک‌ها انجام شده و بسیاری از آلودگی‌ها و ناخالصی های آب حذف خواهند شد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

تصفیه مقدماتی آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس یا RO ، به منظور استفاده بهینه از ممبران ها و افزایش زمان کارکرد ممبران انجام می گیرد و در طی این عملیات آب آماده عبور از ممبران می شود. عملیات تصفیه مقدماتی آب ورودی شامل مراحل زیر است.
جداسازی ذرات معلق جامد: مواد معلق و کلوئیدی موجود در آب موجب گرفتگی ممبران می شود. میزان رسوب گذاری آب وردی با اندیس SDI تعیین می گردد و لازم است که مقدار آن کمتر از حد مجاز باشد. به منظور کاهش کدورت و ذرات معلق آب از فیلتر شنی و فیلتر میکرونی با منافذ 5 میکرون استفاده می شود.

فرآیند تصفیه اسمز معکوس و اسمز طبیعی

فرآیند تصفیه اسمز معکوس و اسمز طبیعی

حذف میکرواورگانیسم ها: وجود میکرواورگانیسمها همانند باکتری ها می تواند موجب گرفتگی میکروبی ممبران شود. و حتی در برخی موارد آنزیم های ترشح شده از میکرواورگانیسم ها بر روی ممبران اثر تخریبی دارد. به همین دلیل لازم آب قبل از ورود به دستگاه RO ضد عفونی گردد. برای ضد عفونی آب می توان از انواع روشهای ضد عفونی آب استفاده کرد. در صورت استفاده از کلرین برای ضد عفونی به دلیل اثر تخریبی کلر بر روی ممبران ها باید کلر قبل از ورود به ممبران حذف شود که این کار توسط تزریق متابی سولفیت انجام می شود.
حذف بار آلی: به منظور کاهش بار آلی و یا جداسازی کلر باقیمانده در آب ورودی از بسترهای کربن فعال استفاده می شود.
کنترل عوامل رسوب کننده: مواد اکسید شونده هماننده اکسید ها و هیدرواکسیدهای آهن، منگنز و سیلیس می تواند در طی فرآیند نمک زدایی مشکلاتی را بوجود آورند و در نتیجه کارایی ممبران کاهش یابد. ترکیب هگزا متافسفات را می توان برای کنترل عوامل رسوب کننده استفاده کرد.
تنظیم pH: تنظیم نمودن pH آب به منظور افزایش عمر غشا و جلوگیری از رسوب کردن برخی املاح امری ضروری است. عمر مفید ممبران ها در pH نامناسب به دلیل هیدرولیز شدن کاهش می یابد.
سیستم تصفیه اسمز معکوس صنعتی شامل پیش فیلتر چند رسانه ای، سختی گیر آب یا سیستم دوزینگ ضد انعقاد، سیستم دوزینگ کلرزدایی، واحد اسمز معکوس با غشاهای نیمه تراوا، و استریلایزر UV یا کلر زنی پس از تصفیه است. این دستگاه ها با فن آوری اسمز معکوس با فیلترهای چند رسانه ای، برای انتقال آب ورودی و حذف ذرات بزرگتر از 10 میکرون را اعمال می کنند. سپس آب توسط یک ماده شیمیایی ضد انعقاد تزریق می شود تا سختی آب را کنترل کند و باعث آسیب رساندن به غشاهای داخل دستگاه نشود. این گزینه های پیش تصفیه توانایی حذف سختی، کلر، بو، رنگ، آهن و گوگرد را دارند.

اسمز معکوس

در مرحله بعد آب به واحد اسمز معکوس انتقال پیدا میکند که در آن یک پمپ فشار بالا فشار بسیار زیادی را به محلول بسیار متمرکز وارد میکند. به این ترتیب نمکهای باقیمانده ، مواد معدنی و ناخالصیهایی که پیش فیلتر نمیتواند آنها را بگیرد در این مرحله جدا میشوند. آب تازه قابل آشامیدن از انتهای کم فشار غشا خارج می شود در حالیکه نمک ها، مواد معدنی و سایر ناخالصی ها از انتهای دیگر تخلیه می شوند. در نهایت، آب از طریق یک استریلایزر UV (یا پس از کلرینگ) عبور داده می شود تا باعث از بین رفتن هر نوع باکتری و میکروبی باقی مانده در آب می شود.